NIELS BORRING (1962)

Niels Borring, 2016

Niels Borring arbejder først og fremmest med papir og karton:
”For mig er papir et langt mere interessant, mangfoldigt og levende materiale end lærred. Det gælder både det rene hvide papir og de mange forskellige overflader, som både nyt og tidligere anvendt papir kan have. Jeg er også tiltrukket af at viderebearbejde og tolke andres billeder, så de fortæller helt nye historier”.

Niels Borring bruger også et væld af andre materialer og genstande. I de todimensionelle billeder bliver de ofte kombineret i collageteknikker, eller de indgår i hans finurlige objekter og installationer. Værkerne befinder sig på den måde i et krydsfelt mellem det tegnede, fotograferede, malede og det formede. Men underliggende kan man mærke glæden ved tegnerens og malerens håndværk.

”Mine arbejder udspringer af det, jeg ser, og af historiske og aktuelle problematikker, der optager mig,” tilføjer han. Dermed også sagt, at værkerne i nogle af betydningslagene afspejler sociale og politiske holdninger, og at de beskæftiger sig med menneskers grundlæggende situation og alment menneskelige forhold.

En af hans store inspirationskilder er Den Kongelig Kobberstiksamling, hvor han arbejder som papirkonservator: ”Selvfølgelig er jeg inspireret af den enorme og fantastisk smukke samling af kunst på papir, som jeg dagligt er i nærkontakt med. Jeg synes, at jeg næsten hverdag lærer af de store mestre. Men tit tager jeg udgangspunkt i fotos, som jeg selv har taget, eller postkort, memorabilia og grafiske reproduktioner. Mange finder jeg i museumshoppen eller hos marskandiseren og boghandleren. Men det kan også være dimser og ting, som jeg finder på gaden eller ude i naturen, og som ofte ”råber” efter mig”.

Signaturen AWU
AWU står for A.W. Unterland, og er Niels Borrings kunstneralias.

Om udvalgte billeder og objekter

Du kan se et udvalg af Niels Borrings arbejder på siden værker.

  • ”Iconoclashed #1-4” er inspireret af Talebans sprængning af de store buddha-statuer i Bamian i Afghanistan. Her er Buddha skiftet ud med bearbejdede postkort af Tintin iscenesat i buddhistiske altertavler. Tintin har jo ikonisk status i Vesten, og hvis man skulle forestille sig en tegneseriefigur blive udsat for ikonoklasme, må det vel ske ved at male figuren tilbage til det hvide ”papir”.
  • Serien ”Spejlinger” er udført i flere forskellige teknikker. Fælles for dem er, at motivet er gentegnet, spejlet og tolket over i en anden ramme. Ofte er tolkningen i sort-hvid og renset for nuancer. Niels Borring ser det lidt som den proces, vi er i, når vi forholder os til det billedbombardement, vi bliver udsat for kontinuerligt. Motiverne i de viste værker kommer fra magasiner, postkort og kunstbøger.
  • ”WIR – World Images Remade” bearbejder dagligdags motiver og kunstpostkort. ”Belgian News #1-4” er ”iscenesat” i fjernsyn. Også her er motiverne, der er ikke-pittoreske prospekter fra belgiske byskaber, ændrede, så de får en ny betydning.
  • ”Wunderkasten” refererer til tidligere tiders wunderkamre, hvor konger og fyrster samlede deres kunstskatte og rariteter. I Niels Borrings version er det blevet til forunderlige kasser, der udspringer af sangtekster, begivenheder eller materialer, som med deres særlige karakter har gjort opmærksomme på sig selv. På samme måde som sorte flybokse efterlader sammenstillingen af materialer blot spor, som man kan tolke og fortolke.
  • ”Dream Lapse” Australsk aboriginal kunst, kolonihistorie og blandingskultur bundfældede sig efter en studierejse til landets røde indre. Flere år senere er oplevelserne modnet til en serien akryl’er, der står i gæld til de originale drømmespor.
  • Tidlige værker: Det figurative og tegne- og maleteknisk har stadig central betydning, viser hans aktuelle produktion. Men ikke mindst i de tidlige værker i vandfarve og gouache udforsker og udfordrer Niels Borring tegne- og malehåndværket i et motivvalg, der spænder fra opstillinger, by- og landskaber og til figurer. Inspirationskilderne er ofte hentet på rejser.

Kunstnerisk uddannelse:

Siden 2000 papirkonservator, Statens Museum for Kunst, ansvarsområder bl.a. oliemaleri på papir og mestertegninger fra middelalder, renæssance og barok.
1998-2003: Cand.scient.cons., Det Kongelige Danske Kunstakademi
1989-1992: Bachelor, Det Kongelige Danske Kunstakademi
1985-1989: Askov Jensens Tegneskole, Glyptoteket
1988-1989: Praktisk kunsthistorie, Københavns Universitet
1985-1988: Bifag i kunsthistorie, Københavns Universitet
1984-1985: Værkstedfællesskab København NV
1983-1984: kunst og dramatik, Herning Højskole

Legater:

1992: Tildelt frk. Marie Månsson Legat – anvendt studie af aboriginal kunst i Australien