NIELS BORRING (1962)

Niels Borring, 2016

Niels Borring arbejder først og fremmest med papir og karton: ”For mig er papir som materiale langt mere interessant, mangfoldigt og levende end lærred. Det gælder både det jomfrueligt hvide papir og de mange forskellige overflader, som det og tidligere anvendt papir kan have”.

Udover papir og karton bruger Niels Borring et væld af andre materialer og genstande. I de to-dimensionelle billeder bliver de ofte kombineret i collageteknikker, ligesom de indgår i hans finurlige objekter og installationer. Værkerne befinder sig på den måde i et krydsfelt mellem det tegnede, fotograferede, malede og det formede. Men underliggende mærker man glæden ved tegne- og malehåndværket.

”Mine arbejder udspringer af de indtryk, der har brændt sig fast på min nethinde, og af historiske og aktuelle problematikker, der optager mig. Dermed også sagt, at værkerne i nogle af betydningslagene afspejler sociale og politiske holdninger, og at de beskæftiger sig med menneskers grundlæggende situation. Men jeg elsker også det humoristiske og skæve. Og ofte kommer motivet før de intellektuelle overvejelser”.

En af de store kilder til inspiration er Den Kongelig Kobberstiksamling, hvor han arbejder som papirkonservator: ”Selvfølgelig er jeg inspireret af den enorme og smukke samling af kunst, som jeg er i nærkontakt med. Jeg synes, at jeg næsten hver dag lærer af de store mestre.

Niels Borring er også tiltrukket af at viderebearbejde og tolke andres billeder, så de fortæller helt nye historier: ”Tit er udgangspunktet et foto, jeg selv har taget, eller postkort, memorabilia og grafiske reproduktioner. Mange finder jeg i museumshoppen, hos marskandiseren eller i boghandleren. Men det kan også være dimser og ting, som jeg finder på gaden eller ude i naturen, og som ofte ”råber” efter mig”.

Signaturen AWU
AWU står for A.W. Unterland, og er Niels Borrings kunstneralias.

Om udvalgte billeder og objekter

Du kan se et udvalg af Niels Borrings arbejder på siden værker.

  • Niels Borrings produktion er ofte kendetegnet ved, at han har arbejder med lange værkserier, hvor han både udforsker en bestemt tematik og en bestemt teknik.
  • Japansk æstetik, kunst og kulturudtryk fascinerer Niels Borring og finder i stigende grad vej til hans billedunivers. Inspirationen kommer både fra den klassiske kunst og landets moderne kunstscene.  Usædvanlige billedudsnit, klare konturer og tvetydighed i motiver er noget af det, der både findes i japansk billedsprog og hos Niels Borring.  Men også arbejdet med de omhyggelige håndværksmæssige detaljer er parallelle træk.
  • ”Iconoclashed #1-4”: Objekterne i form af raketter er inspireret af Talebans sprængning af de store buddha-statuer i Bamian i Afghanistan. Her er Buddha skiftet ud med bearbejdede Tintin-postkort iscenesat i buddhistiske altertavler. Tintin har jo ikonisk status i Vesten, og hvis man skulle forestille sig en tegneseriefigur blive udsat for ikonoklasme, må det vel ske ved at male tegneseriehelten tilbage til det hvide ”papir”.
  • Serien ”Spejlinger” er udført i flere forskellige teknikker. Fælles for dem er, at motivet er gentegnet, spejlet og tolket over i en anden ramme. Ofte er tolkningen i sort-hvid og renset for nuancer. Niels Borring ser det lidt som den proces, vi er i, når vi forholder os til det billedbombardement, vi bliver kontinuerligt er udsat for. Motiverne i de viste værker kommer bl.a. fra magasiner, postkort og kunstbøger.
  • ”WIR – World Images Remade” bearbejder dagligdags motiver og kunstpostkort. ”Belgian News #1-4” er ”iscenesat” i fjernsyn. Også her er motiverne, der er ikke-pittoreske prospekter fra belgiske byskaber, ændrede, så de får en ny betydning.
  • ”Wunderkasten” refererer til tidligere tiders wunderkamre, hvor konger og fyrster samlede deres kunstskatte og rariteter. I Niels Borrings version er det blevet til forunderlige kasser, der udspringer af sangtekster, begivenheder eller materialer, som med deres særlige karakter har gjort opmærksomme på sig selv. På samme måde som sorte flybokse efterlader sammenstillingen af materialer blot spor, som man kan tolke og fortolke.
  • ”Dream Lapse” Australsk aboriginal kunst, kolonihistorie og blandingskultur bundfældede sig efter en studierejse til landets røde indre. Flere år senere er oplevelserne modnet til en serien akryl’er, der står i gæld til de originale drømmespor.
  • Tidlige værker: Det figurative og tegne- og maleteknisk har stadig central betydning, viser hans aktuelle produktion. Men ikke mindst i de tidlige værker i vandfarve og gouache udforsker og udfordrer Niels Borring tegne- og malehåndværket i et motivvalg, der spænder fra opstillinger, by- og landskaber og til figurer. Inspirationskilderne er i de tidlige periode ofte hentet på rejser.

Kunstnerisk uddannelse:

Siden 2000 papirkonservator, Statens Museum for Kunst, ansvarsområder bl.a. oliemaleri på papir og mestertegninger fra middelalder, renæssance og barok.
1998-2003: Cand.scient.cons., Det Kongelige Danske Kunstakademi
1989-1992: Bachelor, Det Kongelige Danske Kunstakademi
1985-1989: Askov Jensens Tegneskole, Glyptoteket
1988-1989: Praktisk kunsthistorie, Københavns Universitet
1985-1988: Bifag i kunsthistorie, Københavns Universitet
1984-1985: Værkstedfællesskab København NV
1983-1984: kunst og dramatik, Herning Højskole

Legater:

1992: Tildelt frk. Marie Månsson Legat – anvendt studie af aboriginal kunst i Australien